Uživatelské testování použitelnosti

Pokud chcete mít funkční stránky, je dobré je nechat otestovat. Díky testování použitelnosti zjistíte, že ne každý přemýšlí stejným způsobem jako vy. Řada lidí používá web jinak, než byste předpokládali. Testování použitelnosti s pomocí alespoň jednoho uživatele je o 100 % víc než vůbec žádné testování. Je třeba vyzkoušet každou stránku, především pak stránku úvodní. Ta by měla rychle a jasně odpovědět na otázky:

  • co nabízí?
  • co tady můžu dělat?
  • proč bych se tu měl zdržet a nejít hned jinam?

Úvodní stránka je nejdůležitější a měla by vyhovět všem, bez ohledu na různorodost jejich zájmů. Na ostatních stránkách můžete důkladněji pracovat s textem. Tím se více zabývá web copywriting. Zatímco obsah je základem stránky, navigace je cesta a dveře k tomuto obsahu. Uživatel by ji měl najít vždy na stejném místě. Je také vhodné aktuální stránku v menu vyznačit. Slabiny vašich stránek pomůže odhalit seo analýza webu.

uživatelské testování použitelnosti na obrazovce

Testování použitelnosti v praxi

Funkční web musí plnit cíle svého majitele. Naopak špatně navržený web nevrací investované prostředky. Při tvorbě webu nebo jeho optimalizaci pro vyhledávače berte v úvahu, že uživatelé stránky celé nečtou, ale spíše „skenují“ očima. Uživatel obvykle nepřemýšlí nad fungováním webu, potřebuje mít vše po ruce. Každá stránka má být k nalezení maximálně na tři kliknutí myší.
Nemáte-li na testování čas nebo prostředky, zkuste alespoň web ukázat dvěma svým známým a pozorujte jejich reakce. Už dva náhodně vybraní lidé dokážou na stránkách snadno objevit řadu slabých míst. Během takového testování odhalíte jenom zlomek chyb webu, ale pořád je to lepší než vůbec netestovat. Vyhněte se také diskuzím o serveru ještě před začátkem testování. Potřebujete znát první dojem uživatelů. Dříve byla tato činnost nákladnou záležitostí. Používala se testovací laboratoř s pozorovací místností ukrytou za falešným zrcadlem a dvě kamery. Díky nim bylo možné nahrávat jak reakce uživatele, tak stránku, kterou zkoušel.

Souvisí přístupnost stránek se SEO?

Přístupné stránky jdou bez problémů používat v různých prohlížečích i mobilních zařízeních. Například u každého obrázku je důležité, aby byl definovaný alternativní popisek v parametru alt. Je to jedna ze stovek položek, která se kontrolují při analýze webových stránek. Dalším příkladem může být atribut title u odkazů. Cíl odkazu by měl být zřejmý už ze samotného textu odkazu. Pokud to možné není, používá se pro jednoznačnou identifikaci odkazu parametr title. Z hlediska SEO však parametr title nijak nepomůže.

někdy hledáte vyzkoušení webu
Věděli jste, že každý webový uživatel je jedinečný? Průměrný uživatel je uchováván v hermeticky zapečetěném trezoru v Mezinárodním úřadu standartů v Ženevě.