logo najdou.cz

Jak na SEO v roce 2018

V roce 2018 musíte mít responzivní web popsaný pomocí strukturovaných dat, který mobilní zařízení načte do 2 sekund. Měli byste spolupracovat s copywriterem, pečlivě naslouchat SEO specialistovi a neuškodí ani video střižna připravená chrlit každý den video požadované délky i šířky pro všechny sociální sítě. Nechcete být přece druzí.

Čtení zabere přibližně 14 minut.

Rychlost jako hodnotící faktor v SEO

Uživatelé dávají přednost rychle se načítajícím stránkám. Podle testů Pingdom se webová stránka načte průměrně za 3,21 sekundy, ideálně by se měla načíst do 2 sekund. To je totiž doba, jakou jsou uživatelé ochotni čekat. Google oznámil, že od července 2018 bude rychlost hodnoticím faktorem pro mobilní weby. Každý si může vyzkoušet, jak je stránka optimalizovaná pro mobily. Rychlost načítání na síti 3G si můžete ověřit pomocí TestMySite kde se také dozvíte, kolik návštěvníků během pomalejšího načítání ztratíte.

Google dává mobilní verzi přednost a doporučuje responzivní design.

Ve stejném příspěvku také radí používat automatizovanou pomůcku Lighthouse sloužící k jednoduché analýze webu. Z hlediska SEO v současné verzi Lighthouse kontroluje pouze několik základních pravidel, nejde tedy o žádnou revoluci. S pomocí Lighthouse zkontrolujete také výkon, přístupnost, kompatibilitu s Progressive Web Apps a několik dalších drobností. Lighthouse s úspěchem použili v anglickém Erudite pro kontrolu 700 webů. PWA původně vyvinuté v roce 2015 pro Android přicházejí na iOS a časem možná nahradí mobilní aplikace.

Zbrusu nová Search Console

Nová verze Google Search Console postupně odhaluje zajímavé funkce a navíc je optimalizovaná pro mobilní zařízení.

Google Search Console

Search Console nyní nabízí lepší možnosti meziročního srovnání, uchovává data skvělých 16 měsíců. Nyní můžete:

  • Zvolit přesná rozpětí datumů
  • Porovnávat zvolená období
  • Porovnávat typy zařízení
porovnání datumů v Google Search Console

Nová Google Search Console umí nejen ukázat stránky vašeho webu chybějící v indexu, ale též důvod jejich absence. Zahrnutí do indexu obsahuje více detailů. URL obsažené v části Zahrnutí do indexu jsou nyní rozděleny do čtyř částí:

  • Chyba
  • Platné s upozorněním
  • Platné
  • Vyloučeno

V každé části naleznete seznam URL s limitem 1000 řádků, což je pro dlouhodobě fungující web s bohatou historií poměrně málo. Přesto je to pro zájemce o jednoduchou analýzu webu přínos. Report můžete nasdílet komukoli, kdo má Gmail a nemusí mít nastavený přístup do Search Console.

Search Console chyby v indexu

Další funkce budou během roku postupně přibývat. Počkejme si, jak se tento široce používaný SEO nástroj bude dále vyvíjet.

Delší meta description vylepší SEO 2018

Většina stránek má meta descriptions dlouhé 160 znaků. Od prosince 2017 je nově povolená maximální délka pro meta descriptions 320 znaků. Možná se ptáte, zda má smysl si je prodloužit. Rozhodně to zkuste alespoň u stránek s nějakou návštěvností a můžete sledovat, jestli se vám ještě zvýší. Pomocí zmíněné Search Console takové stránky snadno vyhledáte. Zvolte Průměrná míra prokliku a Průměrná pozice. Dále pod grafem zvolte stránky kde si vyberte stránky s nízkým CTR, které jsou zároveň na první straně vyhledávání. Na ty se zaměřte.

Search Console Průměrná míra prokliku a pozice

Jestli se chcete jenom podívat jaké meta description stránka obsahuje, použijte jiný nástroj ukazující aktuální znění meta description. Stačí do políčka URL zadat vaši stránku a kliknout na Get Data. Zobrazí se vám současné znění. Napravo pod Description Length si nastavte požadovanou délku a můžete si zkoušet doplnit text podle potřeby.

  • Pište o tom, co je skutečně na stránce
  • Nevkládejte jenom klíčová slova, trochu se rozepište
  • Nekopírujte text ze stránky, zkuste ho přeformulovat
  • Zkuste to nejdůležitěiší mít v prvních 120 znacích
  • Nepoužívejte stejný popis pro mnoho stránek

Nezapomeňte přidat klíčová slova nebo obratnou formulací uživatele přimět ke zvýšení míry prokliku. Tvorbu delších meta descriptions 2018 si brzo zamilujete. Každý se tak může na chvíli stát copywriterem, při vkládání delších popisků také webmasterem.

POZOR od května 2018 zkouší Google zase kratší verzi. Momentálně je pro Meta Descriptions 2018 ideální délka 160 - 180 znaků a miliony lidí co napsali delší Meta Descriptions je můžou zase zkracovat.

Analýza logů

Dnes zažívá renesanci analýza logů, která ukáže co dělá crawler, který stránky navštěvuje. Určitě se s analýzou logů seznamte, objevíte díky ní řadu chyb nebo anomálií, které by jinak unikly pozornosti. Pomocí zevrubné analýzy logu můžete například zlepšit svůj crawl budget určující počet stránek, které vyhledávač za den prohledá. Když robot narazí na chybu, zbytečně plýtváte jeho kapacitou a některé stránky potom vynechá. Nejčastější příčiny chyb jsou:

  • Nefungující odkazy
  • Vícenásobná přesměrování
  • Duplicitní obsah
  • Dlouhá doba načítání stránek
  • Nefungující URL v XML sitemap
  • Příliš scriptů - JavaScript nebo CSS
  • Mnoho neindexovatelných stránek

Určitý obraz o svém crawl budgetu poskytuje také Google Search Console. Kombinováním dat logu a dalších zdrojů jako je Google Analytics nebo Search Console lze získat mnohem jasnější obraz o chování uživatelů. Specialisté na SEO služby se zaměřením na technickou analýzu webu dosud takové porovnání dělali napůl ručně. Během roku 2018 se dá ale čekat automatizace analýzy logů v běžně užívaných analytických řešeních.

Umělá inteligence bude letos chytřejší

Umělá inteligence začíná zajímat širokou veřejnost pojmy jako Machine Learning, Deep Learning, AI, Data Science, a každý zjišťuje čím se liší od statistiky nebo o čem vlastně umělá inteligence je. Tým Google Brain se od roku 2011 orientuje především na výzkum strojového učení (machine learning) a jeho podoblasti hlubokého učení (deep learning) získané poznatky aplikuje na umělou inteligenci vytvořenou buď přímo programátory, nebo nově samotnými stroji. Jednoduchý vizuální úvod do machine learning spojuje statistiku a interaktivní design.

V bilancování loňského roku tým Google Brain zmiňuje představení systému AutoML, který umí sám navrhnout další umělou inteligenci. Využívá k tomu evolučních algoritmů, simuluje tedy v podstatě přirozený výběr. Na základě splněných úkolů umí své „potomky“ přeprogramovat tak, aby byli stále lepší.

Cílem strojového učení je vyvinutí takových algoritmů, které se budou samy učit a vylepšovat na základě předchozích zkušeností.

Open source knihovna TensorFlow je dalším projektem týmu Google Brain. V rámci služby GitHub určené pro webhosting open source projektů ji využívá obrovské množství uživatelů. V roce 2017 byl také spuštěn open source projekt deeplearn.js což je JavaScript knihovna běžící přímo ve vašem prohlížeči usnadňující aplikovat hluboké učení.

Strojové učení se může stát nástrojem pro nebývalý průzkum a inovace. Bude nám pomáhat při hledání vzorů v našem okolním světě.

Vědci z Google Brain si samozřejmě chtějí udržet své vedoucí postavení na poli umělé inteligence, ale jenom díky spolupráci a podpoře dalších firem a programátorů se bude obor zlepšovat. Proto uvolnili do oběhu obrovské balíky volně použitelných dat, například YouTube 8M.

Sdílení poznatků o umělé inteligenci

Ve spolupráci s neziskovou organizací Open AI, YC Research a společností DeepMind byl spuštěn interaktivní časopis Distill zaměřený na novinky ze světa strojového učení. Cílem časopisu Distill je za pomoci vizualizačních nástrojů zvýšit pochopení principů umělé inteligence. Za zmínku stojí například článek s názvem o zvyšování lidské inteligence. Dalším zajímavým místem pro sdílení poznatků je Google UX community, kde si můžete mimo jiné přečíst vynikající The UX of AI.

Umělá inteligence CZ

Eurokomisařka Věra Jourová se svým týmem jsou součástí skupiny, která připravuje pravidla co si umělá inteligence může dovolit. Stroj vybavený umělou inteligencí totiž představuje právní problém. Před zákonem jsou rodiče zodpovědné za svoje děti. Problém ovšem nastává u stroje vybaveného umělou inteligencí. Když takový stroj něco provede, kdo je vinen? Jestli uplatníme pro stroj stejná pravidla jako pro lidi, je na vině stroj. Druhá možnost je vinit toho, kdo stroj trénoval. Třetí toho, kdo za stroj odpovídá - ten ale vůbec nemusí vědět, co bylo do stroje vloženo.

Na téma role umělá inteligence ve společnosti se už pořádají konference. V březnu v Praze proběhnou hned dvě akce zaměřené na umělou inteligenci a strojové učení. New media inspiration 2018 se zajímavým programem, například Tomáš Mikolov pracoval dříve v týmu Google Brain, od roku 2014 působí ve Facebook AI Research. V pražském Rudolfinu se bude opět konat Machine Learning Prague - největší konference o strojovém učení v Evropě.

Umělá inteligence Google — RankBrain

Google několik let používal systém Sibyl schopný na bázi strojového učení identifikovat spam v Gmailu nebo doporučit uživatelům filmy na YouTube podle jejich předchozího zájmu. Na základě získaných zkušeností se Sybil vznikl v říjnu 2015 RankBrain. Google moc nový systém nekomentoval, světu RankBrain představil Bloomberg.

RankBrain je systém umělé inteligence sloužící vyhledávači Google k získávání relevantních výsledků. Díky schopnosti se učit se RankBrain neustále vylepšuje. Už je nezávislý na klíčových slovech a dokáže relevanci stránky hodnotit i podle jiných kritérií. RankBrain prošel celou sérií aktualizací s celkovým názvem Fred. Není to nic neobvyklého, Google svůj algoritmus aktualizuje více 600 x za rok. Podle studie německé SEO společnosti Sistrix byl Fred zaměřený především proti stránkám s nekvalitním obsahem. Taková analýza webů je ovšem velmi náročná na hardware, tým Google Brain proto v roce 2017 vyvinul výpočetní jednotku TPU.

Výpočetní jednotka TPU

Nová výpočetní jednotka TPU umožňuje až třicetkrát rychlejší strojové učení a její spotřeba energie je až osmdesátkrát nižší než u tradičních procesorů. Kromě samotného vyhledávání textového obsahu pomáhá TPU zpracovávat dotazy zaměřené na obrázky v Google Photos. Stejné rozpoznávání objektů založené na strojovém učení lze použít při hledání 3D modelů.

Jedním z důvodů vývoje nové jednotky TPU bylo i neustálé vylepšování systému RankBrain.

TPU umožní také lokalizace služby Google Assistant do mnoha světových jazyků, je tedy možné, že zanedlouho budeme moci díky Google Assistant počítačům nebo chytrým telefonům zadávat příkazy i v češtině. Zatím se nejedná o plnohodnotné hlasové vyhledávání, většina hlasových povelů se soustředí na několik základních témat:

  • Přehrávání hudby
  • Jaké bude počasí
  • Vše ohledně času (stopky, budík, kolik je hodin)

Vývoj jde ale rychleji než byste řekli “Švec” a Google Assistant nyní lépe chápe strukturovaná data a brzy se objeví v dalších zařízeních spotřební elektroniky.

Hlasové vyhledávání

Microsoft Cortana, Apple Siri nebo hlasové vyhledávání Google byly takovými průkopníky hlasového ovládání, než Amazon vytvořil Amazon Echo, Amazon Alexa nebo Google vydal Google Home. Určitě znáte někoho, kdo už takový chytrý reproduktor má doma. Místo aby si jednoduše pustil písničku, raději ho chvíli přemlouvá (mimochodem Apple Siri má přirozený hlas právě díky hlubokému učení).

Google Asssistant

Hluboké učení využívá také funkce umožňující rozpoznání písničky Now Playing v telefonu Pixel 2, modelu kterým se Google snaží dokázat že není jenom vyhledávač, ale také značka špičkových smartphonů. Apple po pěti letech vývoje zahájil prodej bezdrátového inteligentního reproduktoru HomePod. Chce se tak odlišit od produktů jako Amazon Echo či Google Home, které nejsou primárně určené pro poslech hudby, nýbrž na ovládání hlasového asistenta a plnění úkolů. HomePod je orientovaný směrem ke kvalitní reprodukci, proto má kromě basového reproduktoru ještě sedm menších reproduktorů, každý s vlastním zesilovačem.

HomePod v sobě integruje schopnosti Siri, zároveň ale útočí na bezdrátové reproduktory vyráběné například firmou Sonos.

HomePod se dokáže s druhým HomePodem propojit a upravit podle toho svoje akustické vlastnosti. Společně zapojené HomePody ale nebudou chytřejší, leda po aktualizaci firmware. Způsobem, jakým reagují na otázky, a tím, že nenabízejí seznam dalších odkazů, jsou hlasoví asistenti mnohem bližší Chatbotům.

Chatbot pomůže s výběrem bot

Chatboti se letos určitě dostanou do popředí zájmu. Chatbot pomůže objednat zboží nebo mu můžete pokládat otázky. Kdo má nějakého bota v provozu, může si dokonce zaregistrovat vlastní doménu s koncovkou .bot tak neváhejte. Zajímavý Chatbot jménem Michal je na webu věnovanému GDPR, nové legislativy EU pro zvýšení ochrany osobních dat občanů. Chatbot Michal běží díky platformě IBM Watson a snaží se, co mu jeho robotické síly stačí, odpovídat na otázky ohledně GDPR. Kdyby něco nevěděl, zjistí vám to do 3 pracovních dní. Výhody nasazení Chatbota jsou zřejmé:

  • Zvýšení spokojenosti a retence zákazníků
  • Kontrola nad obsahem odpovědí
  • Chatbot se dá nasadit globálně

Inteligentní Chatbot umí předpřipravit zákazníkem vyplněné formuláře a ještě inteligentnější Chatbot si umí ve firmě vyžádat chybějící údaje. Chatbot nemusí být jenom technicky zaměřený. Woebot jehož tvůrcem je psycholožka Alison Darcy ze Stanfordu umí zvednout náladu.

Moji tvůrci mě naučili, že vždy můžeme být otevřenější, soucitnější a víc spolu mluvit!

Woebot (@HiWoebot) 10. října 2017

Woebot nejdříve obýval Facebook Messenger, uživatelům se ale nelíbilo že Facebook znal jejich trable, proto vznikl také ve formě aplikace.

Umělá inteligence v praxi

Na špičce pomyslného žebříčku vývojářů stojí kromě Googlu také týmy Microsoftu a Amazonu. Google má nyní kapacitu strojového učení na rozdávání, nebo minimálně pronajímání. Facebook prostřednictvím FAIR zpřístupnil svůj systém rozpoznávání objektů Detectron. Umělá inteligence Microsoftu si pro změnu přečte dokument a dokáže odpovídat stejně jako člověk. Umělá inteligence Adobe pod označením Adobe Sensei zjednodušuje některé procesy. Dalším zajímavým příkladem je třeba Chicisimo. Od chvíle, kdy nasadili strojové učení v Chicisimo se začalo firmě dařit, i když cesta k tomu, jak uspokojit miliony žen nebyla jednoduchá.

Umělá inteligence už také skládá poezii. Pokud vám nepřipadají slovní hříčky jako „voním prázdnou lahví vína“ nebo „asi ses ve tmě do souvětí skryla“ trochu neosobní, můžete si automatickou Poezii umělého světa vytvořenou za pomoci neuronových sítí zdarma stáhnout na Kosmasu.

SEO se posouvá k obsahovému marketingu

Tradiční postup zaměřený na linkbuilding a klíčová slova, jak ho popisují starší knihy o SEO se pomalu přesouvá k problematice, jak dokáže stránka vyhovět uživateli. Vizuální obsah, jako jsou obrázky a videa, je mnohem zábavnější než písemný obsah, protože vyžaduje méně pozornosti pro pochopení. Každá marketingová strategie tak nejenom že musí být postavená na analytických datech, ale musí počítat s poutavým multimediálním obsahem.

Budoucnost SEO je porozumět tomu, co lidé chtějí, a dát jim to.

Ujistěte se, že všechny vaše příspěvky mají v sobě alespoň jeden vizuální prvek – i když je to jenom fotka toho, co zrovna ve firmě děláte. Kvalitní webový copywriting bude stále důležitou součástí obsahového marketingu. Dobrý textový obsah ale dnes už nestačí. Při budování vaší značky má před sebou velkou budoucnost především video, keré udrží návštěvníky na webu déle. Google to vnímá jako pozitivní uživatelský zážitek, což napomáhá dobré pozici ve vyhledávači. Návštěvník má také příležitost se pomocí videa více ztotožnit s vaší značkou.

Dlouho očekávaný Mobile First Index, strukturovaná data usnadňující hlasové vyhledávání a prvky umělé inteligence se postupně spojují a stanou se novým standardem při vyhledávání. Pravděpodobně už SEO 2018 a celkem jistě SEO 2019 přinese úplně nový způsob, jak lidé budou získávat výsledky vyhledávání a dále s nimi pracovat. Ptáte se, co můžete v tuto chvíli udělat se svým webem? Zde je 12 snadno použitelných tipů:

12 tipů pro zlepšení webu

  • Zkontrolujte hodnocení PageSpeed Insights a zlepšete ho
  • Zapněte kompresi GZIP
  • Zkomprimujte obrázky
  • Minimalizujte HTTP requesty, minifikujte CSS a JavaScript
  • Používejte CDN
  • Odstraňte zbytečné redirecty
  • JavaScript dejte v kódu dolů, zrychlí to vykreslení stránky
  • Využijte ukládání do mezipaměti prohlížeče pro větší rychlost
  • Používejte strukturovaná data všude, kde to jde
  • Vyvarujte se vyskakovacích oken
  • Neblokujte pro robota obrázky, CSS nebo JavaScript
  • Přidejte alespoň jedno video

SEO 2018 na jednu stranu znamená obsahový marketing, je ale také stále více technické. Třeba takový JavaScript je skvělý, když máte šikovné programátory. Jinak vám JavaScript může zpomalovat web nebo se kvůli němu Google nedozví, co vlastně máte na obrázku, pokud ho vykreslujete přes JavaScript. Nasadit strukturovaná data pro celý web také není úplně jednoduché.

Optimalizujte obsah pro mobilní zařízení a připravte zajímavé texty, obrázky s vyplněnými alty a videa v obvyklých indexovatelných formátech. Kdo to neudělá, může si ve výsledcích vyhledávání prohlížet stránky konkurence. Šťastnou optimalizaci v roce 2018!

Autor: Martin Slavíček

Leden 2018

S čím vám můžeme pomoci?

Potřebuji udělat analýzu webu a poslat chyby