Jak fungují srovnávače cen?
Kam na internetu zamíříte, když si chcete nakoupit? Pro více než 25 % uživatelů jsou tím prvním místem a primárním zdrojem informací srovnávače cen a během celého procesu vybírání zboží na internetu srovnávače cen navštíví suma sumárum 75 % všech zákazníků!
autor Martin Slavíček · linkedin · čtení zabere asi 20 minut
SEO, linkbuilding i reklamy ve vyhledávačích jsou zásadní součástí marketingové strategie všech e-shopů. Pokud se ovšem soustředíte pouze na tyto nástroje a možnosti srovnávačů cen jste doposud ignorovali, zanedbáváte tak možná uživatelské chování velké části vaší zákaznické základny. Pro mnoho online nakupujících jsou totiž kvůli svým výhodám srovnávače cen již nedílnou součástí nakupování. I z toho důvodu nabízí nový prodejní potenciál i vlastníkům e-shopů. Jaké konkrétní funkce, vlastnosti a výhody srovnávačů cen z nich dělají tak oblíbené platformy jak mezi zákazníky, tak mezi online obchody?
Zjednodušení procesu online nakupování
Popularita srovnávačů cen mezi jejich uživateli je pochopitelná. Srovnávače totiž efektivně reagují na běžné potřeby online zákazníků a snaží se, aby proces nakupování byl kratší, jednodušší, a přehlednější. Jejich příslib najití nejvýhodnější nabídky je navíc velmi psychologicky atraktivní. Kdo by přece chtěl jinou než tu nejlepší nabídku?
Srovnávačům cen se daří zjednodušovat zákazníkům život. Porovnávání nabídek stejného produktu z různých obchodů by bylo bez srovnávačů podstatně těžší. Srovnávače totiž nesrovnávají pouze cenu, ale i další důležité faktory jako je doprava nebo dostupnost, které jsou na každém e-shopu trochu jinde a informace lze o nich někdy těžko dohledat. Srovnávače všechny tyto informace dávají na jedno místo, a navíc obsahují ještě řadu dalších funkcí.
Uživatelské hodnocení na srovnávačích cen
Oblíbenou funkcí jsou recenze zákazníků. Důvěryhodnost prodejce je při rozhodování pro většinu zákazníků klíčová a už samotné propojení s velkým jménem známého srovnávače může v tomto směru obchodům výrazně pomoct. Když se navíc zákazníci mohou podívat, jaké zkušenosti s daným e-shopem mají ostatní, nebo například jak rychle zaměstnanci e-shopu reagují na problémy, tak je to ještě lepší.
E-shopům se vyplatí zaměřit se na sbírání pozitivních hodnocení a soustředit se na profesionální customer care přístup v případě, že recenzi na srovnávači zanechá nespokojený zákazník.
Zákazníci prostě dají na recenze prodejce i hodnocení dalších nakupujících. S rostoucím významem Google algoritmu E-A-T je vhodné upřesnit, že recenze mají být od skutečných zákazníků, ne jenom z marketingového oddělení. A z pohledu českého právního řádu je nutné uvádět, jestli recenze ověřujete, a nesmíte žádat o falešná hodnocení produktů.
Srovnávače zboží představují pro e-shopy velmi dobrý zdroj návštěvnosti
Vzhledem k jejich vysoké návštěvnosti (v řádu milionů) jsou srovnávače způsobem, jak získat více potenciálních zákazníků, než kolik by většina e-shopů byla schopná najít jiným způsobem. V mnoha odvětvích e-commerce je dosah a míra veřejného povědomí jednou z těch nejdůležitějších metrik, které vedou k prodejním úspěchům. Začít s inzercí na srovnávačích cen je tak jasná volba.
Uživatelé s velkým zájmem a vysoké CTR
Kromě jejich bezkonkurenčního množství se uživatelů srovnávačů cen týká ještě jedno specifikum, a to velké množství prokliků. Srovnávačům cen se skutečně daří pro jejich inzerenty zajistit vysoké CTR (jehož konkrétní hodnota se pochopitelně liší podle kategorie zboží atp.) a to primárně z toho důvodu, že návštěvníci srovnávačů cen už mají aktivní zájem o daný produkt a nejde tak o chladné publikum.
Univerzální i specializované zbožové srovnávače a vyhledávače
Další výhoda srovnávačů cen, která se týká jak jejich individuálních uživatelů, tak e-shopů, které je využívají jako marketingový nástroj, je to, že srovnávačů cen je celá řada. Obecně je lze rozdělit na dvě základní kategorie:
- univerzální srovnávače cen
- specializované srovnávače cen
Mezi univerzální srovnávače cen patří největší cenový srovnávač v Evropě Heureka (mají i aplikaci pro mobil) pro kterou je mnoho praktických návodů a tipů, nebo srovnávací dvojka Zboží.cz, kde ale nejsou možnosti inzerce tak široké jako na Heurece.
20% zákazníků nakupuje pouze u e-shopů s certifikátem Ověřeno zákazníky používaným na Heurece.
Pro majitele e-shopu je výhod Heureky spousta, mimo jiné nejnižší provize na trhu. A pokud jste výhradní dovozce značky, můžete svůj brand budovat na speciální stránce. Samozřejmě se Heureka stále vyvíjí.
Odnášíme si nové znalosti o SEO, rychlosti a přístupnosti webu, SpotCSS a strukturování CSS nebo méně známých funkcionalitách v Javascriptu.HeurekaDevs (@HeurekaDevs)
Mezi další známé srovnávače zboží patří Google nákupy, Srovname.cz zaměřený na elektroniku a zábavní techniku, Cochceš.cz, který vlastní jedna z nejstarších čistě internetových společností na českém Internetu, méně známé Hledejceny.cz, ale i mnoho menších portálů, které mohou být pro některé e-shopy se specifickou cílovou skupinou vhodnější.
Zároveň existují specializované srovnávače cen. Ty se zaměřují na konkrétní typ zboží. Modio na módu a sportovní vybavení, Homago nábytek, dekorace a vybavení domácnosti, GLAMI výběr módy na míru ze stovek e-shopů v 5 krocích (mají i aplikaci pro mobil), do nabídky postupně zařadilo také sortiment z kategorií bydlení, zahrada nebo sport, FAVI vyhledávač nábytku a dekorací pro e-shopy i kamenné obchody (aplikace pro mobil), BIANO bydlení, doplňky a potřeby pro domácnost, zajímavé jsou rady od interiérových designérů a architektů, Shopalike srovnává módu, bytové doplňky, šperky, sportovní či chovatelské potřeby. Existují i specializované srovnávače služeb, například pro úvěrové produkty.
Specializované srovnávače cen nenavštěvuje tolik zákazníků jako univerzální srovnávače, ale kvůli velkému zájmu uživatelů o dané zboží generují často ještě větší CTR.
Výhodné financování inzerce
Nejenže může inzerce na srovnávačích cen generovat dobré prodejní výsledky, zároveň mají výhodně nastavený model ceny propagace.
Na rozdíl od PPC na sociálních sítích nebo vyhledávačích neplatíte na srovnávačích cen zpravidla nic za dosah příspěvku nebo počet zobrazení.
Platforma vám účtuje pouze cenu za jednotlivé prokliky. To je výhodné jednak v porovnání s jinými marketingovými nástroji, ale také protože je i pro srovnávač cen výhodné, když budou uživatelé s vaším obsahem interagovat, a dá se tak očekávat, že přizpůsobí svoje fungování, aby k tomu docházelo co nejčastěji. Ale pozor! Mohou se mezi sebou i poměrně výrazně lišit v tom, čeho všeho se cena propagace týká. Některé srovnávače zboží umožňují investovat do lepší pozice vyhledávání a jiné pouze do pořadí nabídky na produktové stránce.
Snadný způsob zapojení do sítě srovnávačů cen
Zaujaly vás možnosti, které srovnávače e-shopům nabízí? Začít s inzercí na srovnávačích naštěstí není vůbec složité. Stačí vygenerovat tzv. XML feed, což je soubor, který obsahuje informace o sortimentu vašeho e-shopu, a nahrát jej do administrace srovnávače. XML feed dnes můžete upravit i bez zásahu programátora. Je ovšem dobré naučit se aspoň základní specifikaci XML souboru.
Když začínalo Mergado Michala Janíka, byl jsem na jeho školení a nedivím se, že jeho firma je dnes v tomto směru napřed, podporují více než 400 prodejních kanálů. Mergado převádí XML feed na různé specifikace. V jeho týmu jsou Python programátoři, konzultanti problematiky i kreativci na propagaci. Audit feedu si u něj můžete zkusit zdarma. Conviu sleduje ceny konkurence a kromě dobrých pozic v cenových srovnávačích Heuréka a Zboží umožní prodávat i mimo vlastní e-shop na marketplaces. Marketplace je celosvětový trend, a Heureka expanduje za hranice pomocí Heureka Marketplace. Původní zakladatel Shoptetu Tomáš Krejčí nabízí napojse který u importu od více dodavatelů umí upřednostnit dodavatele s lepší cenou nebo výhodnější dodací lhůtou a automaticky generuje metadata pro SEO. Většina e-shopových řešení automaticky XML feed generuje.
XML feed obsahuje název zboží, jeho popis, cenu, datum dodání, kategorii, kam zboží patří a další údaje.
Pak se ještě vyplatí ujistit se, že jsou vaše nabídky spárované s již existujícími produktovými stránkami na srovnávači. Poté zbývá už jen nastavit si rozpočet kampaně a jeho odpovídající rozdělení a můžete začít objevovat nové zákazníky.
Nástroje online marketingu
Pokud jste majitel e-shopu, můžete ho samozřejmě vyladit také pomocí seo analýzy webu, která optimalizací pro vyhledávače přivede nové návštěvníky s vysokým konverzním potenciálem. Díky SEO naroste KPI z organického vyhledávání. Pro expanzi vaší nabídky do zahraničí je vhodné používat nástroje pro průzkum trhu - My Export Score, Google Market Finder, nebo alespoň Google Trends. A kdo to s expanzí do zahraničí myslí vážně, může pro e-shopovou platformu místo českého řešení jako je Shoptet, který působí v Česku, na Slovensku a v Maďarsku, zkusit Shopify.