Uživatelské testování použitelnosti

Pokud chcete mít funkční stránky, je dobré je nechat otestovat. Díky testování použitelnosti zjistíte, že ne každý přemýšlí stejným způsobem jako vy. Řada lidí používá web jinak, než byste předpokládali. Testování použitelnosti s pomocí alespoň jednoho uživatele je o 100 % víc než vůbec žádné testování. Je třeba vyzkoušet každou stránku, především pak stránku úvodní. Ta by měla rychle a jasně odpovědět na otázky:

Úvodní stránka je nejdůležitější a měla by vyhovět všem, bez ohledu na různorodost jejich zájmů. Na ostatních stránkách můžete důkladněji pracovat s textem. Tím se více zabývá copywriting. Zatímco obsah je základem stránky, navigace je cesta a dveře k tomuto obsahu. Uživatel by ji měl najít vždy na stejném místě. Je také vhodné aktuální stránku v menu vyznačit.

uživatelské testování použitelnosti na obrazovce

Lidé stránky nečtou, ale prohlížejí

Funkční web musí plnit cíle svého majitele. Naopak špatně navržený web nevrací investované prostředky. Při tvorbě webu nebo jeho optimalizaci pro vyhledávače (SEO) berte v úvahu, že uživatelé stránky celé nečtou, ale spíše „skenují“ očima. Uživatel obvykle nepřemýšlí nad fungováním webu, potřebuje mít vše po ruce. Každá stránka má být k nalezení maximálně na tři kliknutí myší.
Nemáte-li na testování čas nebo prostředky, zkuste alespoň web ukázat dvěma svým známým a pozorujte jejich reakce. Už dva náhodně vybraní lidé dokážou na stránkách snadno objevit řadu slabých míst.

Věděli jste, že: Dříve bylo testování nákladnou záležitostí? Používala se testovací laboratoř s pozorovací místností ukrytou za falešným zrcadlem a dvě kamery. Díky nim bylo možné nahrávat jak reakce uživatele, tak stránku, kterou zkoušel.

Najdou vás na internetu? Ano, najdou.cz
© 2014 · Publikování nebo další šíření obsahu webu je zakázáno bez předchozího písemného souhlasu.